پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > صنایع و مدیریت > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1402
پدیدآورندگان:
نرگس آبسالان فرح آبادی [پدیدآور اصلی]، سید علی استوار نامقی[استاد راهنما]
چکیده: چکیده: مشارکت فعال در کلاس درس از اهمیت قابل توجهی برخوردار است زیرا باعث رشد مهارت های ارتباط شفاهی و سایر توانایی های حیاتی مانند تعامل و همکاری بین دانش آموزان می شود. این مطالعه با درک نیاز به کشف روش‌های مؤثر برای تقویت مشارکت فعال از دیدگاه معلمان، با هدف مفهوم‌سازی ادراکات معلمان زبان از مشارکت فعال، مقوله‌های به‌وجود آمده را به پرسشنامه تبدیل کرد و در نهایت پایایی و روایی آن را با استفاده از CFA و آلفای کرونباخ تعیین کرد. . از این رو، از روش تحقیق تئوری زمینه ای استفاده شد و با نمونه گیری هدفمند، دوازده معلم زبان انگلیسی واجد شرایط با حداقل شش سال سابقه تدریس انتخاب شدند. از آنجایی که این پژوهش شامل دو مرحله کیفی و کمی بود، جمع‌آوری داده‌ها شامل مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته برای مرحله کیفی و پرسشنامه‌ای بر اساس موضوعات اصلی شناسایی‌شده در طول مصاحبه برای مرحله کمی بود. علاوه بر این، یک ضبط صوت دیجیتال برای اطمینان از ضبط دقیق داده ها استفاده شد. پس از جمع آوری داده ها، مصاحبه ها در راستای تئوری زمینه ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و برای تجسم از نرم افزار MAXQDA 16 استفاده شد. سپس برای سنجش پایایی و روایی پرسشنامه تحلیل عاملی تاییدی انجام شد. نتایج نقش مهمی را که معلمان در ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای مشارکت فعال ایفا می کنند برجسته کرد. معلمان خود را در مقایسه با خود دانش‌آموزان مسئول بیشتری برای مشارکت دانش‌آموز می‌دانستند. عوامل آموزشی به‌عنوان مهم‌ترین مقوله ظاهر شدند و بر اهمیت نقش، مسئولیت و مهارت‌های معلمان به‌عنوان رهبر در یادگیری دانش‌آموزان تأکید کردند. عواملی که مشارکت را هم افزایش و هم کاهش می‌دهند، تحت تأثیر نقش و اقدامات معلمان قرار دارند. این یافته‌ها بر نقش مهم معلمان به‌عنوان رهبران کلاس درس تأکید می‌کنند که باید از احساسات، توانایی‌ها، تفاوت‌ها و نیازهای دانش‌آموزان آگاه باشند تا از طریق مشارکت فعال، دستاوردهای یادگیری خود را افزایش دهند.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#واژه‌های کلیدی: ادراک معلم #مشارکت فعال دانش‌آموز #داده‌های مصاحبه #نظریه زمینه‌ای
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)